fotografi

Tuesday, January 6, 2009

Israel

MENYAYAT HATI... Mayat seorang kanak-kanak perempuan yang hanya nampak kepala ditemui di bawah runtuhan rumahnya yang musnah akibat serangan tentera Zionis di Gaza, semalam.

MERATAP... lelaki Palestin ini meraung ketika mengecam mayat tiga anaknya yang terkorban akibat bedilan kereta kebal Yahudi di Hospital Shifa, Gaza, semalam.


Kekejaman israel laknatullah dah makin menjadi2. Rakyat dunia sume marah dan berpiket, berdemonstrasi menunjukkan kemarahan. Orang2 politik sume, time ni lah nak tunjuk yg diorang ni layak di pangkah. Tapi bagi aku perkara ni tak mengejutkan aku, mungkin orang kata aku ni tak berperasaan. Tapi aku ade pendapat aku sendiri........
Bagi aku bangsa israel ni dah mmg termaktub dalam Al-Quran, satu bangsa yang tak boleh dibuat kawan, tapi kite selama ni terutama umat Islam sendiri aku tgk bukan main sayang lagi kat bangsa israel ni. Kenape aku kate begitu,? sebabnye kite mmg dah dari dulu lg tahu bahawa israel ni mmg satu bangsa yg bangsat, kejam, zionis, rakus dan macam2 yg buruk lah tp kite masih lagi bermanis muka, berbaik2 konon2nye berdiplomasi.
Umat Islam sendiri, sampai bila nak sedar pun aku x tau. Bile ade org datang kerumah bg nasihat xnak dengar, dimaki hamun balik adelah. Disebabkan kelemahan, kemalasan, ketidakmahuan kite menerima nasihatlah yg menyebabkan sedare kita kat Palestin tu diperlakukan sekejam itu. Kita umat Islam malas, malas nak majukan diri. Mane yg ade kesedaran diri pulak ikut cara yahudi. Kita tengok, ekonomi dunia siapa yang pegang? kafir laknat. Teknologi ketenteraan? sape yang conquer? kafir laknat. Habis umat Islam ape yang hebatnye? kosong. Umat Islam ramai, tp umpama buih di lautan, sekali sepak berterabur.
Lagi satu, umat Islam tidak bersatupadu. Sedara kat Palestin kene lanyak, negara2 Arab masih boleh bersukaria, ajurkan program2 lalai, buat temasha. Padahal Allah dah kurniakan dibumi arab ni emas hitam, tp tidak digunakan sebaiknya. Sebaliknya kafir laknat jugak yang bersungguh2 mengkaji dan mencari teknologi2 baru.
Kita kat Malaysia ni ha, yang konon2nye marah dan geram ngan israel, tp malam tahun baru baru2 ni berduyun2 membanjiri dataran, klcc dan ntah mane2 lg kononnye nak calebrate tahun baru, walhal tahun baru yg sepatutnya kita sambut adalah Maal Hijrah. Tengok, sampai mentaliti kita pun dipengaruhi oleh kafir laknat. Macam mane kite bleh cakap kite marah, benci, geram kat yahudi, walhal seluruh kehidupan seharian kita sebagai umat Islam dari bangun tidur hingga masuk tidur balik mengikut 100% cara yahudi.
Apa yg aku tulis ni bukanlah bertujuan nak menyinggung hati dan perasaan mana2 pihak, tapi sebagai renungan kita umat Islam terutamanya diri aku sendiri yang selalu lalai dan alpa terhadap perintah2 Allah. Aku juga seorang manusia yg mempunyai hati dan perasaan, tipulah aku kalau aku cakap aku tak sedih melihat kanak2, wanita2 dan orang2 tua kat Palestin atau dimanasaja dalam dunia ini diperlakukan sedemikian rupa. Tp hati aku lebih pedih dan perit pabila melihat umat Islam masih bersukaria, walaupun sedare mereka hidup merana.
Wallahua'lam

No comments: